La plaça del Blat de Valls ha viscut una nova Diada de la Firagost, tres anys després, amb el caliu d’uns afeccionats que han respost a la cita com ja és habitual. La crida no era la gamma extra que s’havia vist en anys anteriors, però les dues formacions portaven el màxim de les seves possibilitats. Gran resultat global que s’ha acabat decantant per la Colla Vella, protagonitzant la seva millor actuació de l’any; 3de9f, 4de8 amb el pilar, 4de9f, i estrena del pilar de 7 folrat. La Joves, en canvi, s’ha encallat amb els primers intents de 4de9f d’enguany i deixava la tercera ronda en blanc. Això sí, ha revalidat el 3de9f i també ha acabat estrenant el pilar de 7.
Sortida intel·ligent de les dues colles amb castells que enguany ja havien sovintejat. És el cas de la Colla Vella amb el 3de9f, primera construcció de la nit, pujant amb un petit tremolí però que ha anat millorant conforme avançava.

Per la seva banda, la Joves ha tornat a brodar el 5de8, coronat amb confiança per una canalla petita, ràpida i de molta qualitat. Ja és el vuitè de l’any, i és de llarg la colla que més ocasions l’ha sovintejat enguany. Cal que surtin totes les camises vermelles dels armaris perquè aquesta catedral demanarà un pis més molt aviat.

Tot seguit els rosats s’han encarat al 4de9f, que per Sant Joan els va quedar a mitges i des d’aleshores havien reservat a la nevera. No se li ha vist gaire evolució perquè amb sisens col·locats es desfigurava amb perill, obligant-los a treballar quan encara quedava massa execució. A més, l’enxaneta s’ho ha repensat per uns moments, però ha decidit fer via. Baixada dura, al límit, on han hagut de posar els cinc sentits per completar-lo, gràcies en part a una gran feina d’equip, sobretot del folre. Descarregada èpica i la plaça recompensant-los a l’alçada. Però ara sí, primer 4de9f descarregat de l’any.

Amb la tranquil·litat d’haver-se’l apuntat a Vilanova el passat dissabte, la Colla Joves volia repetir les mateixes sensacions amb el 3de9 folrat. Aquesta vegada, però, els vermells l’han treballat un pèl més, sobretot a la part baixa, però l’han aconseguit domar amb confiança.

Amb el primer doblet de 9 al sac, el 4de8 amb el pilar de la Vella ha segellat la tercera ronda. Cal recordar que no fa pas gaires dies el deixaven en intent a les Vivendes, deixant un mal regust a la boca. Calia aquella concentració afegida per no repetir els mateixos errors i aquesta vegada se l’han adjudicat sense complicar-se la vida.

Parlant de complicacions, les de la Joves amb el 4de9 folrat. Dilluns posaven sisens a l’assaig i amb unes bones sensacions que no s’han vist a plaça. Les mides, tampoc. Primer han baixat un peu amb quarts col·locats, i seguidament l’han desmuntat en dues ocasions; la primera a l’alçada dels quints i la segona amb sisens. Excesivament obert, la construcció no semblava oferir massa futur. Han fet bé baixant-lo, ja hi tornaran en una altra ocasió.
La Diada ha mantingut l’interès fins el final perquè les dues colles es proposaven l’estrena del pilar de 7 amb folre. I totes dues han exhibit un gran espadat, primer el de la Colla Vella, que li ha servit per arrodonir la seva millor actuació de la temporada. Després el de la Colla Joves, dominat de dalt a baix, per sortir de plaça amb una novetat i oblidar el quatre.
Ha estat un gran final per una gran Diada vallenca. L’agost casteller arrenca amb força.





