Dimarts, 4 novembre 2025

El malva torna a Vilafranca

Els Minyons de Terrassa tornaran a Sant Fèlix 4 anys després de la seva darrera participació

|

La relació de la Diada de Sant Fèlix amb els Minyons de Terrassa es reprèn. Quatre anys després, els malves tornaran a la cita del 30 d’agost. Ho van anunciar ahir els administradors de la Festa Major vilafranquina, confirmant un cartell que completaran les dues colles dels Xiquets de Valls i els Castellers de Vilafranca. El retorn dels Minyons a una de les Diades més importants del calendari arriba avalada pel 3de9f aconseguit durant la seva Diada, el novembre passat, protagonitzant el castell sostre de la represa.  

Minyons i Sant Fèlix; una relació que vé de lluny

Publicitat

La primera participació dels de Terrassa a Sant Fèlix es remunta al 1984, quan només comptaven amb cinc anys de vida. Hi descarreguen el 4de8 i el 2de7, i s’atreveixen per primera vegada el 3de8. Ràpidament, van guanyar-se la confiança de la plaça i al llarg de tres dècades consecutives esdevindrien uns indiscutibles de la cita, deixant una gran empremta gràcies als seus èxits on destaquen construccions com el 4de9 sense folre o el 3de10 emmanillat, entre moltes altres.

La competència per l’elevat nivell casteller dels darrers temps, però, els va fer caure per primera vegada del cartell, en l’edició del 2014, posant fi a 30 anys de participacions ininterrompudes.

El 2015 tornen a la capital de l’Alt Penedès i ho fan amb tanta força que completen el 3de10 emmanillat per inaugurar la Diada. Un gran cop d’efecte que, a més, els convertia en la primera colla no local que completava un castell de 10 a Vilafranca. Van segellar l’actuació amb el 5de9f i el 2de9fm, i deixaven en coronat el pilar de 8 per arrodonir la millor actuació dels de Terrassa en un Sant Fèlix (i l’actual cinquena millor de la colla en tot el seu historial). Actuació que a l’any següent, el 2016, van estar a prop d’igualar (3de10fm carregat, 5de9f, 2de9fm i pilar de 7f). El 2017, per tercer any consecutiu, porten el 3de10fm a Sant Fèlix, però en aquella ocasió els quedaria en intent. Finalment, el 2de9fm seria la construcció sostre d’aquell any, així com la del 2018 (que només coronarien, després d’un intent de 2de8 desfolrat), sent aquesta la seva darrera participació en la cita vilafranquina. 

3de10fm descarregat pels Minyons de Terrassa al Sant Fèlix del 2015 (foto: Arnau Martínez)

En tots els casos els Minyons han estat rellevats per una Colla Jove Xiquets de Tarragona a l’alça i, segons l’administració vilafranquina de torn, amb prestacions d’oferir millors castells que els terrassencs. En alguns casos, però, el mètode dels administradors per escollir a les formacions, sobretot a la quarta colla implicada, no sempre ha agradat als dirigents malves, fet que va obrir certa ferida en les relacions dels Minyons amb la Diada.

Sense la controvèrsia d’altres temporades i per la via ràpida

Enguany, la negociació amb les quatre colles protagonistes del que s’espera que esdevingui el primer Sant Fèlix “normal” des de l’inici de la pandèmia, s’ha forjat per la via ràpida i amb molta discreció. Tot just aquest passat dimarts a la nit es reunien amb la Colla Joves dels Xiquets de Valls per tancar la roda de visites als locals. L’endemà, els administradors feien l’anunci a primera hora a través d’un comunicat de premsa i a les xarxes socials. Abans, però, s’informava de la decisió presa a la Jove de Tarragona.

L’anunci del cartell de Sant Fèlix arriba sense l’habitual controvèrsia dels darrers temps. Tampoc podia ser d’una altra manera, donada la situació. A més, la decisió s’ha fet pública molt aviat, tenint en compte que els administradors d’enguany van ser presentats tot just fa només 2 mesos exactes. Una celeritat sovint molt reclamada per les colles a l’hora de planificar els seus calendaris.

Els Minyons tornaran a Vilafranca emparats per la seva trajectòria i sobretot, per la impecable actuació que tancava la temporada de la represa, on van anotar-se el 3de9f (el primer i únic castell de 9 assolit els darrers dos anys) a més de les altres estrenes d’aquell dia; el 2de8f i el pilar de 6.

A les xarxes, la colla es va mostrar agraïda per la confiança dels administradors i va assegurar que com sempre, aniran a Sant Fèlix amb la intenció de portar els millors castells.
També esdevindrà una oportunitat per recosir les ferides obertes en el passat.

Publicitat